Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze | Status prawny |
Rys historyczny |
Organizacja |
Kolegium Izby |
Zasięg terytorialny |
Majątek |
Kontakt |
Ochrona danych osobowych |
Elektroniczna skrzynka podawcza |
Działalność Izby | Prowadzone rejestry i ewidencje |
Działalność nadzorcza |
Działalność opiniodawcza |
Działalność kontrolna |
Działalność informacyjna |
Działalność szkoleniowa |
Analizy |
Sprawozdawczość JST |
Sprawozdania z działalności Izby |
Wyjaśnienia i odpowiedzi w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych |
Akty podlegające ogłaszaniu w dzienniku urzędowym |
Przetargi, ogłoszenia, praca |
Archiwum BIP |
Uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze |
Uchwały Kolegium |
Wystąpienia pokontrolne WKGF Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze |
Wystąpienia pokontrolne |
Uchwały Składów Orzekających Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze |
Uchwały SO |
Dyscyplina Finansów Publicznych |
Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych |
Regionalna Komisja Orzekająca |
|
Historia
1993-2003 10-lat działalności Regionalnej Izby Obrachunkowej
Idea wprowadzenia w Polsce regionalnych izb obrachunkowych pojawiła się wraz z uchwaleniem dnia 8 marca 1990r. ustawy o samorządzie terytorialnym. Z postanowień artykułu 86 wspomnianej ustawy wynikało, że organem nadzoru nad gminami w zakresie spraw budżetowych jest regionalna izba obrachunkowa. Organ ten nie został jednak powołany do życia, a nadzór i kontrola nad gospodarką finansową jednostek samorządowych, w latach 1990-1992, należały do wyłącznej właściwości wojewody.
Wypełnienie dyspozycji wynikającej z ustawy o samorządzie terytorialnym nastąpiło wraz z wejściem w życie ustawy z 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 9 grudnia 1992 roku w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb i trybu postępowania. Na tej podstawie powstało siedemnaście regionalnych izb obrachunkowych Swoim zasięgiem terytorialnym izby obejmowały jedno lub kilka sąsiednich województw.
Regionalne izby obrachunkowe utworzone zostały jako instytucje państwowe nadzorujące i kontrolujące jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki finansowej oraz prowadzące działalność informacyjną i szkoleniową w sprawach budżetowych. Nie są one elementem systemu organizacyjnego samorządu terytorialnego, lecz specjalnie powołaną instytucją państwową, sprawującą kontrolę zewnętrzną w stosunku do organów i jednostek samorządu terytorialnego. Izby są państwowymi jednostkami budżetowymi.
Od 1997 roku konstytucyjne podstawy ich działalności uregulowane zostały w artykule 171 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej stanowiącym, między innymi, że regionalne izby obrachunkowe są organami nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych. Dokonywane na przestrzeni lat zmiany regulacji ustawowych dotyczących ich funkcjonowania nie wprowadziły zasadniczych zmian w ich kształcie.
Na uwagę zasługuje utworzenie w 1997 roku reprezentacji izb z terenu całego kraju w postaci Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.
Spośród powołanych w 1992 roku siedemnastu regionalnych izb obrachunkowych - po zmianach wprowadzonych przez reformę administracyjną – od 1999 funkcjonuje w chwili obecnej szesnaście działających na obszarze jednego województwa.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze rozpoczęła swoją działalność z dniem 22 stycznia 1993 r. Do roku 1989 zasięg terytorialny Izby obejmował dawne woj. zielonogórskie i leszczyńskie. Od 1 stycznia 1999 roku w związku z wprowadzeniem nowego podziału administracyjnego Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze obejmuje swym zasięgiem obszar województwa lubuskiego.
Dodanie informacji: Katarzyna Duczmal, 21-08-2003 13:26
Informację obejrzano: 3809 razy.
|
|
|