Struktura organizacyjna
Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Nadzór nad działalnością izb w zakresie zgodności z prawem sprawuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Od 1999 roku w kraju funkcjonuje 16 izb, z których każda działa na obszarze jednego województwa. Organizację i zasady działania izb określa ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych oraz rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2000 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania.
Organem Izby jest: Kolegium Izby - składające się z przewodniczącego, którym jest prezes Izby oraz członków powoływanych przez Prezesa Rady Ministrów
Regionalną Izbą Obrachunkową kieruje prezes , którego powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów. Zastępcę prezesa powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek prezesa izby, spośród członków Kolegium Izby.
W Izbie działają składy orzekające złożone z 3 członków kolegium. Do właściwości składów orzekających należy wydawanie opinii w sprawach określonych w ustawach.
W Izbach utworzono: • Wydział Kontroli Gospodarki Finansowej, • Wydział Informacji, Analiz i Szkoleń, • Biuro Izby , zapewniające obsługę administracyjną.
Wydział kontroli gospodarki finansowej Działalność kontrolna obejmuje: • kontrole kompleksowe, obejmujące gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego • kontrole problemowe, obejmujące wybrane zagadnienia w jednej lub kilku jednostkach kontrolowanych, • kontrole doraźne, podejmowane w razie potrzeby • kontrole sprawdzające – na zarządzenie prezesa. Tryb postępowania kontrolnego określony został w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb i trybu postępowania.
Wydział informacji analiz i szkoleń : • przygotowuje informacje przedkładane przez prezesa izby Prezesowi Rady Ministrów oraz ministrowi właściwemu ds. finansów publicznych, • organizuje i prowadzi szkolenia w zakresie przepisów prawa finansowego, • prowadzi doradztwo w zakresie praktycznego stosowania przepisów w bieżącej gospodarce finansowej, • przekazuje informacje o zmianach w przepisach prawnych, mających wpływ na prowadzenie prawidłowej polityki finansowej w JST, • przygotowuje ramowy plan pracy oraz sprawozdanie z jego wykonania, • upowszechnia informacje wynikające ze sprawowania kontrolnej funkcji przez izbę.
W strukturze izby działa zespół zamiejscowy w Gorzowie Wlkp.
Dodanie informacji: Dariusz Kaniowski, 05-08-2003 15:43
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Duczmal, 17-08-2006 12:38
Informację obejrzano: 5093 razy.
|